woensdag 3 november 2021

Plantaardig vlees of kweekvlees. Welke is de toekomst?

Plantaardig vlees, veganistisch vlees, alternatief vlees, vleesvervangers, kweekvlees, kunstmatig vlees... ze zijn tegenwoordig allemaal heel populair. Maar hoe gezond, duurzaam en goed zijn ze eigenlijk? De Klimaatconferentie van Glasgow 2020 vond een jaar later plaats vanwege corona, van 31 okt 2021 tot 12 nov 2021. Een belangrijk agendapunt op deze conferentie is het belang van alternatieve eiwitten.

Beyond Meat, een beroemd bedrijf dat veganistische vleesvervangers maakt, is nu beschikbaar in meer dan 80 landen, inclusief België en Nederland. Ik heb zelf de Beyond burger geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik toch de echte vleesburger-smaak verkies! 

Het Good Food Institute (GFI) is een van de grootste internationale organisaties die plantaardig en alternatief vlees promoot. Het wordt steeds populairder in landen zoals India, die om culturele/religieuze redenen niet graag veel dierlijk vlees eten. 

Deze vleesalternatieven zijn wellicht beter voor het milieu. Maar hoe zit het met hun gezondheidsvoordelen? De producenten van plantaardig vlees beweren dat hun producten geen cholesterol, geen antibiotica, geen steroïden en geen groeihormonen bevatten. Dat klinkt inderdaad goed, maar toch bevat het traditionele dierlijke vlees meer ijzer en voedingsstoffen. De andere zorg van sommige mensen is dat te veel bewerkt voedsel niet goed is, of het echt vlees of plantaardig is, maakt niet uit. Hiermee ga ik akkoord.

Het kweekvlees is een concurrent van plantaardig vlees. Op dit moment is het nog te duur, maar de toekomst zal uitwijzen hoe de markt erover denkt. Persoonlijk vind ik dat het kweekvlees (vlees gekweekt in een lab uit dierlijke cellen) op de lange termijn beter voor het milieu en ook nog lekkerder is! Een van de grootste bedrijven die kweekvlees maken is het Nederlandse bedrijf Mosa Meat. Het is een spin-off van de Universiteit Maastricht, wereldberoemd vanwege het maken van de eerste kweekvleesburger in 2013 die 250.000 euro kostte! Onlangs heeft Leonardo DiCaprio erin geïnvesteerd. Ik wacht op dit soort cruelty-free vlees, want ik hou niet zoveel van groenten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...