maandag 2 augustus 2021

Reflexief pronomen en reflexieve verbum

Het Reflexief pronomen (Wederkerend voornaamwoord) verwijst naar het onderwerp van dezelfde zin. De meestgebruikte Reflexief pronomens zijn: me, je, ons en zich. Ze worden gebruikt in combinatie met een reflexieve verbum (Wederkerend werkwoord). Een voorbeeld:

Ik voel me goed.

Sommige verbums zijn separabel (scheidbare) en reflexief. Bijvoorbeeld: zich aankleden en zich aanmelden.

Ik meld me aan voor de cursus. 

Sommige van de meest voorkomende reflexieve verba zijn: 

Zich schamen, zich afvragen, zich vergissen, zich vervelen, zich ergeren, zich vermaken, zich inspannen, zich aanmelden, zich voorstellen en zich inspannen.

Sommige verba zijn altijd wederkerend en sommige verba zijn soms wederkerend zoals het verbum: (zich) wassen. Bijvoorbeeld:

Ik was me. (reflexief)

Ik was mijn auto. (niet reflexief)

Meer info: Het wederkerend voornaamwoord

1 opmerking:

  1. Dat is een interessante post. Je hebt de leerstof goed begrepen :-)

    Btw: sommige verbums zijn separabel EN reflexief --> zich aankleden / zich aanmelden / ... (jouw voorbeelden zijn correct).

    BeantwoordenVerwijderen

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...