dinsdag 14 september 2021

Omdat en doordat. Reden of oorzaak?

Vandaag een beetje grammatica! Niet ieders favoriet, hè?! In de eenvoudigste bewoordingen: 

Omdat ---> Reden of oorzaak (meestal Reden)

Doordat ---> strikt een Oorzaak

Omdat vertelt de persoonlijke reden (subjectief). Reden is cognaat met het Nederlandse "Raden" of met het Engelse "Reason". Een voorbeeld: "Ik ga naar het park omdat ik graag wandel." Het gaat over iets waar je invloed op hebt.

Doordat gaat over iets waar je geen invloed op hebt, een oorzaak (objectief) Dat betekent dat het noodzakelijkerwijs een gevolg heeft. Oorzaak is opgebouwd uit oor +‎ zaak. "Oor" is een voorvoegsel (prefix) voor veel Nederlandse woorden, betekend "uit" of "origineel". "Zaak" is cognaat met het Engelse "Sake". Doordat gebroken in twee delen (door + dat) is cognaat met het Engelse (through + that). Een voorbeeld voor doordat: "Ik kon niet in het kantoor komen doordat de deur dicht was.".


Tip: Als je twijfelt om doordat of omdat te gebruiken, gebruik dan gewoon omdat. Het is bijna altijd geschikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...