donderdag 16 september 2021

Nadat en voordat met plusquamperfectum

Onnodig te zeggen dat ik ben gewoon een Nederlands cursist. Ik leg grammatica uit, maar voor mijn eigen verheldering. Het plusquamperfectum is de voltooid verleden tijd in het Nederlands. Letterlijk betekent het: 'meer dan perfectum'.


Het is nuttig om het te vergelijken met het perfectum. 
Pefectum: Ik heb gegeten. 〰 Plusquamperfectum: Ik had gegeten. 
Perfectum: Ik ben gegaan. 〰 Plusquamperfectum: Ik was gegaan.

Ok nu voorbeelden met nadat en voordat: 

"Nadat ik een broodje had gegeten, ging ik naar school."  

"Voordat ik naar de bioscoop ging had ik de film gezien."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...