donderdag 14 oktober 2021

Adjectieven na iets, niets, genoeg, veel, weinig... +s

Ik ben tegenwoordig te gefocust op grammatica! Spannend toch?😅 Maar het is noodzakelijk. Iets + adjectief (bijvoeglijk naamwoord) is een speciaal geval. Na iets komt er een -s achter het adjectief. Bijvoorbeeld: "iets lekkers". De s staat voor 'iets wat lekker is'. 

Hetzelfde gebeurt na niets, allerlei, velerlei, veel, meer, weinig, minder, genoeg, voldoende, en wat (voor). De betekenis wordt vaak geïmpliceerd. Bijvoorbeeld in de zin: "Heb je genoeg warms voor de winter?" Genoeg warms verwijst naar 'warme kleding'. 

Is het eigenlijk 'iets heel moois' of 'iets heels moois'? Volgens mijn leerkracht is de eerste juist. Op het internet is de tweede constructie ook te vinden, maar niet zo vaak. Taal en grammatica evolueren, hè? Met dank aan mijn lerares Heidi voor de nuttige uitleg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...