donderdag 24 juni 2021

Aangeboren of aangeleerd?

Aangeboren of aangeleerd? Genen of omgeving? Natuur of opvoeding? Dat zijn belangrijke vragen. Wetenschappers blijven de percentages veranderen. Soms 70% aangeboren 30% aangeleerd, soms 40% - 60%, of 50% - 50%.

Ik heb een vriend die gelooft dat het 100% opvoeding is. Hij denkt dat het mensenbrein superflexibel is. Ik ben niet zo overtuigd. Ik denk dat genen een grote rol spelen. In ieder geval, één ding is zeker. Wij kiezen niet onze genen, en wij kiezen niet onze ouders, of onze omgeving. Daarom moeten we aardiger zijn voor onszelf, en aardiger voor anderen. We hebben meer begrip en medeleven nodig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands NT2

 Ik heb onlangs dit professionele woordenboek voor anderstaligen van het Nederlands gekocht. Ik vind het heel degelijk, niet zo compact, dus...